В останній чверті минулого століття на культурному обрії України замайоріла досі побачена «зірка» — фольк-опера «Цвіт папороті» Євгена Станковича.
Саме цей твір започаткував нову добу в музично-театральному мистецтві. Адже до того часу в Україні не існувало такого музичного жанру, який ґрунтувався би виключно на українському фольклорі: історичних нарисах, народних звичаях, прикметах, фантазіях тощо. Митець по-новаторськи поєднав у своєму творі звучания оркестру із самобутнім співом народного хору, традиційний фольклор — із сучасними засобами виразності, зокрема авангардними. «Цвіт папороті» особливий ще й тим, що композитор увів до складу симфонічного оркестру народні інструменти.
В основі фольк-опери —
літературні твори Миколи Гоголя, національний фольклор, героїчний епос, народні
обряди та пісні, легенди. Лібрето написав А. Стельмашенко, а декорації до
фольк-опери створив український художник Є. Лисик. З політичних причин у 1979
р. прем’єра не відбулася, а декорації було знищено.
Г. Семирадський. Ніч напередодні Івана
Купала
У фольк-оперi
«Цвіт папороті» немає наскрізного сюжету, звичного для жанру опери монологів,
арій, дуетів. Твір складається з трьох дій: у першій змальовуються картини із
життя Запорозької Січі; у другій розкриваються особливості народного побуту —
сцени на свято Купала; зміст третьої — прославляння подвигів, здійснення
народними героями заради Батьківщини.
МУЗИЧНИЙ
КАЛЕЙДОСКОП
У другій дії
фольк-опери «Цвіт папороті» відображене народне життя з усіх його проявах:
світлих і радісних, суворих і трагічних. Поряд із реальними святковими обрядами
на Івана Купала зображено й фантастичні образи, зокрема русалок.
У сцені «Русалчині
купала» оркестрове звучання незвичайними способами поєднується з голосами хору
— шепотом, зойками, зітханнями, — усе це створює таємничу атмосферу. На цьому
тлі звучить соло русалки — пісня про загублену дівочу долю «Ой, глибокий
колодязю».
Але в печальний спів, наче вихор, уривається купальський шабаш
відьом. Виразна, пластична мелодія змінюється вигуками, завиваннями.
Кульмінацією шабашу стає фантастична «Фуга нечисті».
У ній майже
відсутні мелодії, оскільки головна тема фуги — скоромовка, що промовляється з
«жорстокістю» (авторська вказівка).
Коли опівночі
зацвітає папороть, шабаш раптово обривається, і все навкруги завмирає. Звучить
акапельний спів хору, якому акомпанує лише записана на плівку «музика лісу» —
шум листя, пташине щебетання тощо.
Євген Станкович / уривки та фінал 1 дії фольк-опери “Цвіт папороті”
«Схарактеризуйте
образи, які виникають у цьому фрагменті Які його композиційні особливості?
Євген Станкович,
«Ой, глибокий колодязю», «Русалчині купала» з фольк-опери «Цвіт папороті».
Як у другій дії опери відображені святкові обряди на Івана Купала, купальський шабаш відьом?
Який характер музичного фрагменту твору?
Чим вражає прослухана музика?
Що незвичного
у виконанні ви помітили?
ПОРТРЕТ МИТЦЯ
Станковим Євген Федорович (народ. в 1942 р.) — український композитор, музичний і громадський діяч, лауреат численних вітчизняних і міжнародних премій нагород, народний артист України, Герой України. Народився в м. Сваляві, де здобув початкову музичну освіту Продовжував навчання в музичному училищі Ужгорода, потім у консерваторіях Львова і Києва (учень Б. Лятошинського, М. Скорика).
У доробку композитора — 6 симфоній, 9 камерних симфоній, фольк-опера «Цвіт папороті», 6 балетів, велика кількість ораторій, камерно-вокальних й інструментальних творів. Також написав музику до шести вистав і понад сотні фільмів.
Прослухайте пісню Михайла Коваля «Балада про Крути».
Пригадайте, що таке балада.
У цій пісні
йдеться про криваві події 1918p., коли відбувся нерівнозначний бій між
більшовицькою армією і загоном київських студентів та бійців вільного козацтва
па залізничній станції Крути. Запекле протистояння тривало упродовж 5 годин.
Завдяки значній кількісній перевазі супротивника українська молодь зазнала
поразки, віддавши свої життя за українську державність.
Під час поховання 27 юнаків, які потрапили до більшовиків у полон,
а потім були ними страчені, поблизу Аскольдової могили в Києві голова
Української Центральної Ради М. Грушевський назвав загиблих героями, а пост П.
Тичина присвятив мужнім патріотам вірш «Пам’яті тридцяти».
Ю. Чумах. Крути
Комментариев нет:
Отправить комментарий