01.12.2021

ХОРОВІ ЖАНРИ: КАНТАТА, ОРАТОРІЯ

Слово «кантата» походить від італійського сan tare, що означає «співати». 

Жанр кантати виник кілька століть тому, але спочатку був призначений для співу в супроводі музичного інструмента.

Сучасна кантата — це великий музичний твір, що складається з кількох частин і може виконуватися хором, солістами та симфонічним оркестром.

Кантата — жанр вокально-хорової музики; великий твір для хору, соліста й оркестру.

Зазвичай, усі частини кантати поєднані між собою спільною ідеєю, кожна з них послідовно розкриває ту саму тему. Виражальні засоби музичного мистецтва та літератури, поєднуючись і взаємодіючи між собою, дають змогу авторам кантати (поетові й композитору) яскраво та різноманітно втілити свій задум.

Серед авторів кантат чимало українських композиторів. Урочисті та лірико-епічні кантати писали Микола Лисенко, Левко Ревуцький, Денис Січинський, Станіслав Людкевич.

Леся Дичко — сучасний автор високохудожніх хорових творів, зокрема кантат. Також вона писала інструментальні п'єси для дітей.

Леся Дичко, «Веснянка» з кантати «Пори року».

Схарактеризуйте загальний настрій музики. 

Які образи виникають в уяві?

 Пригадайте, які ще композитори писали музику, присвячену порам року.

ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА

Леся Дичко:

«Я чую музику, в шелесті подиху вітру, у співі птахів, у теплих сонячних променях, у шуму хвиль, у суворих обрисах архітектурних ансамблів, у чудових полотнах живописців…»

Леся (Людмила) Василівна Дичко (1939 р. н.) — одна з найвідоміших сучасних хорових композиторів України. її твори звучали на

хорових фестивалях, конкурсах та в концертних програмах багатьох країн світу.

Народилася в м. Києві, з дитинства захоплювалася музикою. Найулюбленішими уроками Лесі у школі були історія й література, тому й не дивно, що вона писала музику до віршів. Закінчила Київську консерваторію імені П. І. Чайковського.

Композиторка написала багато опер, симфоній, кантат, ораторій, літургій і творів для фортепіано. Творчі уподобання Л. Дичко поповнюють хорові концерти, що виявляють іще одну грань її таланту — потяг до живопису, скульптури, архітектури й самобутності культур рідної України та інших країн. Ідеться, зокрема, про хорові концерти «Край мій рідний» на вірші Бориса Олійника та Степана Жупанина, «Французькі фрески», «Іспанські фрески», «Швейцарські фрески». Найулюбленішими жанрами Л. Дичко можна вважати хорові, адже саме в них композитор розвивала унікальну традицію української духовної музики.

Сьогодні Л. Дичко як член журі бере участь у багатьох конкурсах і фестивалях, зокрема хорового конкурсу ім. М. Леонтовича та Всесвітнього хорового конкурсу сучасної музики в м. Дебрецен (Угорщина). Ім’я Лесі Дичко широко знане у світі, а її творчість належить до найкращих надбань сучасної української музики.

В ораторії, як. і в кантаті, музика тісно пов'язана зі словом, однак музично-поетична розповідь присвячена більш визначним подіями

Ораторія — жанр духовної музики; масштабний за змістом багаточастинний твір для хору, солістів й оркестру.

Перші ораторії виникли у храмах. При церквах існували спеціальні приміщення, де виконували музику. Деякі з них називалися капелами. Тут звучали музичні прославляння, які згодом перетворилися на великі хорові твори з релігійними сюжетами — ораторії.

Одним із най відоміших творів західного хорового мистецтва є хор «Алілуя»- з тричастинної ораторії «Месія» німецького композитора Георга Фридриха Генделя. У християнстві Месія (Помазаник) — Спаситель, посланий Богом на землю. Текст для ораторії композитор узяв із англомовного перекладу Біблії. Наприкінці другої частини ораторії звучить вищезгаданий хор.

Пам'ятник Г.-Ф. Генделю в м. Галле (Німеччина)

Георг Фридрих Гендель, хор «Алілуя» з ораторії «Месія».

Які почуття виникли під час прослуховування твору? 

Чим вражає ця музика? 

Чи допомагають оркестрові барви створити піднесене звучання хору?

МУЗИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП

У багатьох країнах світу зазвичай підводяться, коли хор виконує «Алілуя» в другій частині ораторії «Месія» Генделя. 

За переказами, традиція бере свій початок із часів правління Георга II — короля Англії. 

Говорять, його настільки вразило звучання твору, що під впливом емоцій і вражень він скочив на ноги. 

Разом з ним підвелися й усі піддані. 

Однак зараз ця історія не вважається достовірною: король міг і зовсім не бути присутнім на прем'єрі (першому виконанні твору).

ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА

Георг Фридрих Гендель:

«Мені було дуже шкода, коли б моя музика лише розважала слухачів: я намагався зробити їх кращими»

Георг Фридрих. Гендель (1685-1759) — відомий німецький композитор. Дитинство і рання юність Генделя минули в рідному місті Галле. Любов до музики виявилася в нього дуже рано. Хлопчик надавав перевагу трубам, барабанам, флейті, а не звичайним іграшкам. Майбутній композитор не тільки сам грав на музичних інструментах, а й разом із друзями намагався створити дитячий оркестр. Із 7-річного віку він опановував мистецтво гри на органі, клавесині та гобої.

Упродовж життя митець постійно змінював місця проживання. У м. Гамбурзі він працював скрипалем, потім диригентом оркестру. Саме тут відбулися прем'єри його опер. Згодом Гендель переїхав до Італії, де здобув визнання і як виконавець на органі та клавірі, і як композитор.

Прибувши на проживання до Англії, Гена ель створив свій найвідоміший твір — «Месію». Спочатку англійці холодно сприйняли його ораторії, адже твори не розважали публіку, як тогочасні італійські опери. Але невдовзі на композитора чекав неперевершений тріумф. Останні 10 років життя Г.-Ф. Генделя — час загального визнання і захопленого шанування його геніальної творчості.

ПРОЙДІТЬ ТЕСТУВАННЯ НАТИСНІТЬ ТУТ

Комментариев нет:

Отправить комментарий