Рондо — одна з найдавніших музичних форм. Її назва прийшла із середньовічної Франції, де словом «рондо» називалися пісні-хороводи (від слівrondeau — кало і ronde — хоровод).
Солісти - заспівувані виконували мелодію на різні строфи тексту, а хор повторював приспів, у якому не змінювалися ані слова, ані музика.
Від цих хороводів і бере свій початок рондо — своєрідний жанр і відповідна форма побудови музичного твору.
Починається рондо з головної теми, яку називають рефреном (із французької мови «приспів»).
Упродовж рондо рефрен повторюється не менше трьох разів, чергуючись з іншими музичними епізодами, контрастними за характером музики.
У формі рондо написано багато інструментальних п’єс у народному стилі, — бадьорих і жвавих.
Рондо — жанр камер но-інструментальної музики; твір, форма якого будується на зіставленні теми та кількох контрастних епізодів.
У різних національних культурах тієї чи іншої історичної доби існували свої норми зіставлення і взаємозв'язку окремих частин рондо.
У початковий період розвитку жанру виникло куплетне (старовинне) рондо.
Воно було однією з улюблених форм французьких і німецьких клавесиністів.
Здебільшого йдеться про програмні п’єси найрізноманітнішого характеру, переважно мініатюри.
Цю форму композитори використовували і для написання танців.
У класичну епоху рондо досягло найвищого розвитку, до цього жанру зверталися В.-А. Моцарт, Л. ван Бетховен.
Будується рондо на двох принципах: контрасту і повторюваності (репризності).
Утворилася форма рондо, подібно до варіацій, — від народної музики.
Пригадайте, як будується куплетна форма в піснях.
Слова заспіву щоразу змінюються, а приспів залишається незмінним (і мелодія, і слова).
А тепер уявіть, що народні музиканти захочуть перекласти цю пісню на мову інструментів і зіграти її без слів.
Очевидно, для того щоб відтворити будову пісні, щоразу доведеться оновлювати музику «заспіву» (наприклад, доручати її виконання різним інструментам) і зберігати незмінним «приспів», виконуючи його всім ансамблем.
Я у світі музики: сприймаю, розумію
Вольфганг Амадей Моцарт, Соната № 11 ля мажор для фортепіано (частина /// «Рондо в турецькому стилі»).
МУЗИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП
Австрійський композитор Вольфганг Амадей Моцарт
написав кількасот музичних творів, та найвідомішою і найулюбленішою народами різних країн стала мелодія «Турецького маршу».
Автор назвав цей твір «Турецьке рондо, або Рондо в турецькому стилі».
То ж чому нині ми знаємо це рондо як «Турецький марш»?
У 178З р. В.-А. Моцарт написав музичну композицію під назвою Соната для фортепіано 11 ля мажор, що складалася з трьох частин.
Перша частина — тема з варіаціями;
друга — менует;
третя — «Турецьке рондо, або Рондо в турецькому стилі».
Саме ця частина Моцартівської сонати здобула в ті часи неабиякої популярності у виконавців і слухачів.
Музика нагадувала турецькі військові марші.
У давні часи збірку, яка складалася з окремих п'єс, називали сюїтою.
Сюїта — жанр камер но-інструментальної музики; твір, що складається з різних частин, об’єднаних спільним задумом чи ідеєю.
Іноді для позначення такого твору композитори використовували інший термін — партита.
Історично першою старовинною сюїтою була танцювальна, яку писали для одного інструмента або оркестру.
Спочатку б ній було два танці: велична павана і швидка гальярда.
Поступово композитори почали вводити в інструментальні сюїти інші танці, наприклад, алеманду, гавот, буре, менует, сарабанду, жигу, куранту.
Усі ці салонні танці виконували на балах при королівських дворах Європи.
Згодом композитори, зберігаючи головні особливості цього жанру — циклічність побудови й контрастність частин, дають їм інше образне тлумачення.
Танцювальність стає необов'язковою ознакою.
У сюїті використовується най різноманітніший музичний матеріал, нерідко и зміст визначається програмою.
При цьому танцювальна музика не зникає із сюїти, а навпаки, у неї вводяться нові, сучасні танці, наприклад,
«Ляльковий кек-уок» із сюїти К. Дебюссі «Дитячий куточок».
Нині доволі часто з'являються сюїти для симфонічного оркестру, укладені з музики до театральних вистав, наприклад, загальновідома й улюблена багатьма програмна сюїта Е. Гріга «Пер Гюнт».
Укладають сюїти з музики до балетів («Лускунчик» і «Спляча красуня» П. Чайковського, «Ромео і Джульєтта» С. Прокофьева), опер («Казка про царя Салтана» М. Римського-Корсакова), до кінострічок («Гамлет» Д. Шостаковича).
У вокальних сюїтах поряд з музикою звучить і слово. Отже, сюїта — це жанр, що може належати і до камерно-інструментальної, і до вокальної та симфонічної музики.
Комментариев нет:
Отправить комментарий