05.11.2020

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК (трудове навчання, музичне та образотворче мистецтво)

 

Тема. Складання та виготовлення вітальної  листівки.  
Відтворення характеру музичного твору.

Мета: розширити знання учнів про зимові свята; закріпити знання школярів про вимоги до оформлення вітальної листівки; розвивати мовлення, мислення, творчі здібності; збагачувати словниковий запас учнів; виготовити вітальну листівку; сприяти вихованню міцної внутрішньої опори людини, що знаходить свій прояв у доброті, чуйності, лагідності; виховувати культуру спілкування, відчувати єдність при груповому співі, через музику створювати святкову атмосферу уроку, яка впливає на внутрішній стан людини.

Тип уроку: інтегрований.

Обладнання: комп`ютер, проектор, акустична система, роздатковий матеріал, кольоровий картон, папір, клей, ножиці, прикраси для листівок.

Хід уроку

І. Організація класу

Уявіть, що у в цьому мішечку - зернятка гарного настрою. Я хочу поділитися ними із вами, щоб  наш  урок був приємнішим для всіх, хто зараз поряд з нами. 

Девіз нашого уроку(хором):

«Жага до знань нас веде,

Й до перемоги приведе!»

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 Робота в групах. Обєднання дітей в 4 групи.

 Гра «Дешифрувальник».

Пограємо у гру і дізнаємося,  з чим буде пов'язаний наш урок.   Я пропоную вам розгадати ребус.

 

Ви розшифрували слово «свято».

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

У святкові дні люди запрошують одне одного в гості, щоб поділитися своєю радістю, вітають одне одного листами, листівками, телеграмами. Сьогодні ми з вами виготовимо вітальну листівку, ви напишете в ній вітання своїм друзям і рідним,  почуємо відомі новорічні пісні, а також будемо співати й самі.

Розмалюйте, будь ласка, тло вашої  листівки, такими кольорами, з якими у вас асоціюється слово “СВЯТО”

Діти малюють під музику.

 Гра «Знайди відповідність»

Ось і прийшла до нас вже зима  і вона дуже багата на вселякі свята.

А  які ж народні свята відзначають у ці календарні дні?


IV. Робота за темою уроку

- На щастя в нашому житті існує дуже багато свят. Ми вітаємо один одного, даруємо подарунки, збираємося за святковим столом, за яким звучать численні побажання, напуття.

 Давайте пригадаємо як відзначають зимові свята.

3. Історичні повідомлення (робота в групах). 

1 група “Сніжинки”.

В Україні день святого Миколая здавна був значним і веселим святом. Цього дня для дітлахів пеклося особливе печиво – миколайчики. Темної зимової ночі з 18 на 19 грудня святий Миколай сходить до українських малюків з небес, звідки все бачить і знає, як поводяться діти цілий рік. До хати заходить дверима, але буває і невидимий. Подарунки підкладає завжди під подушку. Часто святого супроводжують світлокрилі янголята, а недалечко купляться й чортики, котрі переконують його, що діти були геть нечемні.

З давніх – давен так ведеться, що всі події, традиції, які відбуваються в країні український народ відображає у піснях.

Прикладом цього є пісня «Ой, хто, хто Миколая любить», яку ми зараз і почуємо у виконанні ансамблю “Сніжинки”.

пісня «Ой, хто, хто Миколая любить»

Який настрій ви отримали? ( святковий, піднесений)

Який характер твору? (величавий, наспівний, радісний)

 

2 група “Янголята”

Різдво Христове — велике християнське свято, день Народження Ісуса Христа.  Ісус  був посланий Богом на землю задля спокутування гріхів і спасіння людства. Пославши свого Сина на землю, Бог-отець намагався показати людству важливість любові, добра, співчуття та взаєморозуміння між людьми. Різдву передує чотиритижневий Різдвяний піст (Пилипівка), з 27 листопада до 6 січня. У цей час виконувалися всі хатні роботи: світлицю білили, прибирали розписами, вивішували найкращі рушники, розкладали килими. Покуття оздоблювали особливо урочисто й прикрашали запаленою свічкою чи лампадою. Тут ставили перший символ усіх трьох зимових свят — дідух. Вранці 7 січня українці йшли до церкви, щоб віддати шану новонародженому Христові. Після закінчення церковної відправи родина знову збиралася на святковий обід, який вже не був пісним, та починалася велика різдвяна гостина.

Усі різдвяні свята супроводжувались колядками – це словесно-музичні твори, які виконуються на Різдво і прославляють господаря та його родину. Термін «колядка» праукраїнського походження. Він походить від імені богині неба Коляди, яка в цей період народжувала Нове Сонце. Колядки – це своєрідні духовні жертви на честь народження Нового божества Світла.

Послухайте, будь ласка у виконанні групи  “Янголята” колядку “Нова радість стала”.

Нова радість стала

Яка по характеру ця колядка? (мелодійна, душевна, спокійна, божественна)

3 група “Зірочки”

Святом Василя називають Старий Новий рік і відмічають його 14 січня. Василя Великого вважали покровителем землеробства, і саме тому цього дня основною обрядовою дією було засівання осель збіжжям. Цього дня діти прокидаються дуже рано, бо в них важлива справа — посівати треба. Із самого ранку хлопці набирали в рукавички й кишені зерна (жито, пшеницю, овес) й, дочекавшись закінчення ранкової церковної відправи, починали засівати. Народна традиція велить посівати спочатку в рідній оселі, а вже потім іти до чужих людей. У перший день Нового року дорослі й діти, переважно чоловічої статі, ходили від хати до хати, символічно засіваючи хлібні зерна і бажаючи господарям щастя, здоров'я, щедрого врожаю. 

Тепер послухайте колядку «Добрий вечір тобі, пане господарю» у виконанні групи “Зірочки”.

Добрий вечір тобі, пане господарю

Який настрій ви відчули? (піднесений, величавий, святковий)

4 група “Дзвіночки”

Водохреща - хрещення Іваном Хрестителем Ісуса Христа на річці Йордан. В цей день у всіх містах і селах святять воду. Віддавна в народі освячену на Водохреща воду вважають своєрідним спасінням від багатьох недуг. Її дають пити тяжкохворим, нею освячують храми, домівки і тварин. Залишається загадкою той факт, що вода з Водохреща не псується, не має запаху і може зберігатися протягом року. Напередодні Водохреща святкується «Голодна кутя», або другий Святий Вечір. Увесь цей день віруючі люди нічого не їдять — постять. Сідають вечеряти, коли вже засяє вечірня зоря. На вечерю подають пісні страви — смажену рибу, вареники з капустою, гречані млинці на олії, кутю та узвар. Після вечері всі кладуть свої ложки в одну миску, а зверху — хлібину, «щоб хліб родився».

На другий день зранку ходять до церкви святити воду. Цією свяченою водою починається трапеза, нею ж кожний господар кропить усіх членів сім'ї, хату, інші будівлі, криниці.

- Зараз, діти, ви послухаєте  Jingle bells, яка була написана Джеймсом Лордом Пьєрпонтом ще в 1858 році у виконанні гурту “Дзвіночки”.

“Jingle bells”

- Який настрій створився? ( Святковий, веселий, радісний, творчий).

 

- Дякую за чудові повідомлення.

- Як ви всі зрозуміли,  ці свята супроводжуються веселими піснями.

- Вкотре ми переконуємось, що без музики не можливе життя. Музика супроводжує людину в хвилини радості і горя.

Адже, музика передає внутрішній стан людини. З колисковою матері для немовлят музика входить у наш світ і стає частиною життя. Без музики не обходиться жодний захід, жодне свято. Характер пєси впливає на внутрішній стан людини. Музика впливає на почуття людини через мелодію. Вона примушує радіти і плакати, допомагає пережити горе, вилікувати сердечні рани. Музика здатна обєднувати людей, і в цьому її найбільша сила.       

4. Хвилинка – відпочиваночка. - А у нас на черзі відпочиваночка.


 

5. Складання вітань.

Привітати близьку вам людину можна по-різному. В принципі нічого складного в цьому немає. Але влучно підібрати подарунок та слова, які б точно відображали зміст привітання це вже щось близьке до мистецтва.

Листівка - влучне доповнення до любого подарунка.

- Поміркуйте: з яких частин складається привітання на листівці?

- А зараз візьміть чарівні ручки. Послухайте своє серце, подумайте, чого ви хочете найбільше побажати своїм рідним?

Учні записують свої вітання.

Індивідуальна  робота.

6. Працюй безпечно.

- Ми дуже гарно виконали багато роботи, були чемними та добрими, поділилися теплом своїх сердець. І саме зараз на нас чекає найцікавіший етап уроку – виготовлення листівки. Перш, ніж ми розпочнемо роботу, пригадаймо правила техніки безпеки під час роботи.

 

7. Новорічна майстерня.

Отож, ми завітали до чарівної майстерні. Спробуємо виготовити нашу листівку.

Процес виготовлення листівки.

- По-перше, давайте пригадаємо як називаються люди, які полюбляють виготовляти листівки своїми руками (кардмейкери)

-  Звідки походить це слово і що воно означає? (походить з Європи; card – відкрита, maik – робити).

- Перш за все, хочу вам показати вже декілька готових листівок, які можна використати для зразка.

Зразки

- На попередньому уроці ми з вами підготували заготовки для виготовлення листівки.

- Отже, беремо картон, який ви також підготували (розфарбували тло)  та згинаємо його навпіл.

- А тепер запрошуємо у гості чарівницю Фантазію  - вона допоможе вам вигадати неповторний дизайн листівки та приступаємо до роботи, прикрашаючи її заготовками і прикрасами.

-  Вклеїти вітання у листівку.

 

V. Підсумок уроку

-Сподіваюсь, що всі ваші привітання щирі та знайдуть тих, кому адресовані.

А я бажаю вам:

     - гарно вчитися;

     - бути добрими та чемними;

     - завжди допомагати друзям;

     - не  вживати лихих слів;

   - поважати старших;

   - шанувати батьків, дідусів, бабусь;

   - любити свою Україну.


VI. Домашнє завдання.

 У святкові дні слухати та співати свої  улюблені твори. Привітати  своїх рідних та друзів. Всіх наступаючими святами. 



9 комментариев: